
Lohela
Pienen lammen rannalla sijaitseva Lohela on monelle 6-tietä pitkin matkaavalle tuttu ja mieleinen pysähdyspaikka.
Rautjärven Simpeleeltä kotoisin olevat Heikki ja Aatu Vaittinen ovat rakentaneet menestyvää maanrakennusyritystä RD Infra Oy:tä, joka on kasvanut voimakkaasti viime vuosina.
Isän ja pojan yhteisen yrityksen nimi River Diggers juontaa juurensa palkittuun ympäristöprojektiin, jossa Vaittiset olivat mukana. Hiitolanjoen ennallistaminen uhanalaista järvilohta varten oli muutamia vuosia sitten paljon esillä mediassa. Hankkeessa Laatokkaan laskeva joki palautettiin Suomen puolella luonnontilaan purkamalla voimalaitospadot. Samalla kosket kunnostettiin, jotta uhanalainen järvilohi pääsisi vaeltamaan vapaasti ja kutemaan.
Vaittiset olivat merkittävässä roolissa patojen purkamisessa sekä koskien ennallistamisessa ja maisemoinnissa.
- Olimme purkamassa Kangaskosken patoa vuonna 2021, Lahnasenkosken patoa vuonna 2022 ja syksyllä 2023 olimme purkamassa viimeistä, Ritakosken patoa, Kotipaikka, missä Heikki asuu, on lähellä Hiitolanjokea, paljastaa Aatu.
Alun perin toiminimellä toimintansa aloittanut maanrakennusyritys muutettiin osakeyhtiöksi reilu vuosi sitten. Tarve osakeyhtiön perustamiselle tuli kiireellä, kun Vaittisia kysyttiin töihin itärajan esteaitaa rakentamaan. Nopeassa muutoksessa Imatran Seudun Kehitysyhtiön apu oli korvaamatonta.
- Partisen Jukka KEHY:stä tuli ihan kotona käymään. Hänen kanssaan laadittiin liiketoimintasuunnitelma sekä käytiin läpi rahoituskuvioita ja kannattavuuslaskelmia. Meillä oli alle kaksi viikkoa aikaa, mutta Jukka hoiti hommat nopeasti, mistä erityiskiitos hänelle, Aatu suitsuttaa.
Imatran Seudun Kehitysyhtiön rooliin kuuluu auttaa yrityksiä muutoksissa tai laajentumisessa. Yhtiö tarjoaa palveluja Imatran, Parikkalan, Rautjärven ja Ruokolahden alueella myös uusille yrittäjille heidän alkutaipaleellaan.
Vaittiset tekivät Hiitolanjoen urakat vielä vuokrakoneilla, mutta itärajan aitatyömaalle miehet investoivat omaan kalustoon.
- Olemme tehneet samalle firmalle hommia aiemminkin ja he pyysivät mukaan rajalle. Kun meillä on oma kalusto ja oma työnjohto, on se helpompaa sille tilaajalle, Heikki selittää.
RD Infra Oy:n menestystarina onkin vahvasti kytköksissä itärajan esteaita -projektiin. Parhaimmillaan Vaittiset ovat työllistäneet jopa kahdeksan henkeä itsensä lisäksi – normaalisti työntekijöitä on neljä.
- Raja-aita on aika iso kansallinen hanke. Se on työllistänyt tosi paljon itäsuomalaisia työntekijöitä. Mikä on hyvä, koska rakentaminen muuten on tosi hiljaista. Tuntuu, ettei tässä maailmantilanteessa rahaa haluta Itä-Suomeen paljoa sijoittaa. Tää on ollut iso juttu, Aatu Vaittinen painottaa.
Työt rajalla ovat vaatineet pitkiä päiviä. Heikki kertoo paiskineensa viime syksynä töitä ilman yhtään vapaapäivää yhdeksän viikkoa putkeen.
- Meillä tyypillinen työpäivä on klo 7-18. Sen jälkeen sit hoidetaan kirjalliset hommat ja työpuhelut. Ja tietysti, jos pitää koneita siirtää johonkin, vanhempi isäntä listaa.
Sekä isä että poika kertovat olevansa poikamiehiä, minkä vuoksi reissuhommiin on ollut suht helppo sopeutua. Rajahommissa yrittäjät asuvat samassa rivitalossa muiden työmiesten kanssa.
- Iltaisin ei kyllä paljoa jaksa. Grillaamista ja sauna ehkä, sitten nukkumaan, nuorempi Vaittinen tokaisee.
Aatu toimii yrityksen toimitusjohtajana ja hoitaa konttorihommat, vaikka viihtyisi paremmin työmaalla. Heikki toimii työnjohtajana. Kaksikko ei löydä yrittäjän arjesta erityistä hohdokkuutta, vaikka se onkin oma ja mieluinen valinta.
- Stressi on aika lailla vakiona mukana tässä hommassa, kun on yrittäjä. Koneet ja työntekijät ovat meidän vastuulla. Pitää huolehtia esimerkiksi huollot ja palkat ajallaan. Ja jos töitä ei olisi tiedossa, olisi oikeasti stressiä, kaksikko muistuttaa.
Yrittäminen ei ole aina helppoa, mutta avun saaminen on, ainakin KEHY:ltä. Kehitysyhtiö tukee yrityksiä uudistumisessa ja kasvussa – se voi vaatia uutta osaamista tai uusia tekijöitä, parempia toimitiloja tai vaikkapa rahoitusta. KEHY:n asiantuntijat sparraavat ja etsivät oikeat tukikeinot muutokseen.
Heikki on itseoppinut maanrakennusyrittäjä. Nuorena hän opiskeli oppisopimuksella kirvesmieheksi ja myöhemmin plakkariin on hankittu logistiikan perustutkinto.
- Menin viisitoistavuotiaana töihin, ei tullut lähdettyä opiskelemaan mihinkään. Olin vierailla töissä 2009 asti, sitten perustin oman firman. Ajoin rekkaa Ruotsissa pari vuotta ja Saksassa puoli vuotta, kunnes perustin oman toiminimen Suomessa, tiivistää mies uransa alkuvaiheet.
Aiemmin yrittäjäurallaan Heikillä oli omaa kalustoakin, mutta se oli myytävä pois huonoina aikoina. Aatu puolestaan hankki eräoppaan koulutuksen Pohjanmaalla. Hän ei kuitenkaan ole tehnyt niitä töitä, kun päätyi maanrakennusalalle isänsä jalanjäljissä.
- Tässä näkee oman työnjäljen konkreettisesti joka päivä. Työ on monipuolista ja vaihtelevaa ja tässä pystyy niin paljon ite vaikuttamaan siihen, mitä tekee, perustelee Aatu valintaansa.
Heikki komppaa vierestä ja paljastaa, ettei esimerkiksi sopeutuisi tehdastyöhön, koska se ei motivoisi mitenkään. Luonnossa liikkuminen ja esimerkiksi syksyn hirvijahti Heikille sopii, kuten myös pojalle.
Eräilyharrastus tukee myös miesten ammattia. RD Infra Oy on erikoistunut erityisesti vesistörakentamiseen, mikä on melko harvinaista osaamista maanrakennusalalla.
Kaksikolle on tärkeää hoitaa työnsä äärimmäisen hyvin, mikä toimii tietysti käyntikorttina ja suosituksena seuraaviin urakoihin. Nuorille yrittäjille isä ja poika antavat käytännönläheisiä neuvoja.
- Kannattaa perehtyä ja opiskella. Uuden yrittäjän ongelmana on usein se, että tietoa pitää etsimällä etsiä – siitä ei ole tehty helppoa, Aatu harmittelee.
KEHY:n puoleen kääntymistä Vaittiset suosittelevat vahvasti. Kuten myös oman verkoston luomista.
- Meille on muodostunut semmoinen verkosto, että jos kaivuri ei toimi tai tulee vikoja, niin tietää, kehen ottaa yhteyttä, Heikki muistuttaa.
RD Infra Oy:n kasvu on osoittanut, että osaamisella ja määrätietoisuudella voi menestyä myös oman maakunnan ulkopuolella. Kasvutarinan on mahdollistanut KEHY:ltä saatu tuki, mutta ennen kaikkea isä-poika -duon saumaton yhteistyö.
- Myö ei olla halvimpia, mutta se näkyy myös työn jäljessä. Toivon, että Etelä-Karjalaiset käyttävät paikallisia palveluja, jotta ne säilyvät ja samalla tukevat alueen elinvoimaa, muistuttaa Aatu.
Projektipäällikkö
Jukka Partinen
jukka.partinen@kehy.fi
p. 050 495 7000
Pienen lammen rannalla sijaitseva Lohela on monelle 6-tietä pitkin matkaavalle tuttu ja mieleinen pysähdyspaikka.
Elektrowayn toiminta on vuosien myötä kasvanut, ja kasvua on tehty myös yrityskaupalla.
Jarin mukaan Imatra ei ole huono paikka yrittää. Hinausautot Purhoselle on vuosikymmenten aikana kertynyt hyvä verkosto, joten apua saa tarvittaessa paikallisista korjaamoista jopa viikonloppuisin ja iltaisin.
Kukka- ja hautauspalvelu Lumo palkittiin vuoden 2022 Rautjärven yritys-palkinnolla tänä keväänä.