Pitkäjänteinen sijoittumismyynti tuottaa tuloksia

Kampanjoita yritysten houkuttelemiseksi Imatran seudulle suunnitellaan ja toteutetaan eri myyntivälineitä hyödyntäen koko ajan. 

Mioni-pientallikyla_Imatra-havainnekuva

Investointipäätös ja sijoittumispäätös on yritykselle aina iso. KEHY hakee Mitra Imatran Rakennuttajat Oy:n kanssa yhteistyössä yrityksiä, jotka ovat kasvussa ja haluavat laajentaa liiketoimintaansa. Sijoittuminen voi tapahtua lähitulevaisuudessa.

Työ on pitkäjänteistä ja omalla tavalla raadollista

- Esimerkiksi viimeisimmän yhden kuukauden soittokampanjan aikana kontaktoitiin 1477 yritystä. Niistä noin 60 % yrityspäättäjistä tavoitettiin, 15 kontaktia jäi työpöydälle ja niistä saatiin viisi varteenotettavaa akuuttia liidiä, joiden kanssa keskustelut jatkuvat eteenpäin, kertoo myyntipäällikkö Janne Saharinen.

Kontaktoitavat kohdeyritykset valikoituivat kampanjaan eri toimialoilta yritysten nykyisen sijainnin ja niiden liiketoiminnan koon mukaan. Koko sijoittumisprosessi kestää osan kanssa useitakin vuosia, koska sijoittuminen ei välttämättä ole juuri tällä hetkellä ajankohtaista yrityksellä, mutta on tulossa esiin vaikka muutaman vuoden päästä.

Siksi Imatraa ja Etelä-Karjalaa on hyvä tuoda aktiivisesti esiin ja lisätä siten alueemme tietoisuutta.

- Esimerkkinä yritys, jonka nykyinen sijainti on reilun kolmen sadan kilometrin päässä Imatrasta. Keskustelut heidän kanssaan on alkanut vuoden 2021 syyskuussa ja tällä hetkellä ollaan pääsemässä neuvotteluissa päätöksentekopisteeseen, jossa yritys tekee valintoja, Janne kertoo.

Mikä herättää kiinnostuksen Imatrassa?

- Logistinen sijainti sekä perinteisen ison teollisuuskaupungin isompien yritysten toiminta ja pysyvyys Imatralla. Yrityksillä voi olla jo asiakkaita Etelä-Karjalassa valmiiksi ja maakunta koetaan ihanteellisena paikkana laajentua, Janne mainitsee.

Joissakin yrityspäättäjissä valtakunnan rajan läheisyys herättää varovaisuutta ja työntekijöiden saatavuus tietyillä toimialoilla vaikeuttaa neuvotteluja.

- Vetovoimatekijänä on myös Mioni -yrityspuisto Korvenkannassa valtatie 6:en välittömässä läheisyydessä. Ja työvoimapula ei koske kuitenkaan kaikkia aloja, hän jatkaa.

Tällä hetkellä työn alla on lähes 150 yritystä, joiden kanssa pidetään yllä keskusteluja.

- Toimintaa pyritään saamaan siihen suuntaan, että meihin päin ollaan enemmän yhteydessä yritysten suunnalta. KEHY ja Mitra onneksi mahdollistavat sen, että voimme hyödyntää moderneja työkaluja yritysmyynnissä, Janne kertoo tyytyväisenä.

Lisätietoja:

myyntipäällikkö Janne Saharinen, Imatran Seudun Kehitysyhtiö Oy-KEHY, janne.saharinen@kehy.fi, p. 050 584 6294

toimitusjohtaja Antti Oravuo, Imatran Seudun Kehityshtiö Oy-KEHY, antti.oravuo@kehy.fi, p. 040 721 1310