Lohela nappaa kotimaanmatkaajat pysähtymään
Kesälomakausi on alkamaisillaan ja kohta jälleen Suomen maateitä kulkee moni kotimaanmatkaaja. Pienen lammen rannalla sijaitseva Lohela on monelle 6-tietä pitkin matkaavalle tuttu ja mieleinen pysähdyspaikka.
- Meidän tyypillinen asiakas on 3-4 henkinen perhe, joka pysähtyy pitämään taukoa. Syödään jätskit, juodaan kahvit, ostetaan savukala mukaan ja jatketaan matkaa.
Vuonna 1989 perustetun Lohelan omistaa Jari Ainasjärvi yhdessä veljensä Petrin kanssa. Aluksi mukana ovat olleet myös heidän vanhempansa, mutta nykyisin veljekset pyörittävät yritystä kahdestaan. Lohelan perustamiseen vaikutti upea sijainti.
- Meillä oli myyntivaunu, jolla kierreltiin ympäri Suomea. Lähdettiin ajamaan Imatralta kohti Pohjois-Suomea ja silloin tässä oli vain levähdyspaikka ja tuo lampi. Me tuumailtiin, että pirskatti tuossa olisi hieno paikka harjoittaa liiketoimintaa. Sitten me vuokrattiin tämä alue ja tuotiin meidän myyntivaunu tähän näin ja päätettiin katsoa yksi kesä, että pysähtyykö ihmiset tauolle, Jari muistelee.
Yrityksen laajentaminen
Ensimmäisenä kesänä myyntivaunusta myytiin kahvia, sämpylää, pullaa ja jäätelöä. Ainasjärvet huomasivat, että asiakkaat pysähtyivät heidän myyntivaunulleen, joten he päättivät rakentaa paikalle pienen kesäkahvion ja kalasavustamon. Tarkoitus oli pitää yritystä kesä auki ja talvet kiinni.
- Lopulta osoittautui, että on parempi pitää tätä paikkaa auki ympäri vuoden Vuosien aikana Lohelaa on laajennettu, tätä rakennustakin on laajennettu kolme kertaa. Sitten tehtiin tuo Pitopirtti tuohon ja paja tuonne. Pikkuhiljaa tänne on tullut kaikkea, Jari naureskelee.
Lohela on vuosien myötä laajentunut ja samalla sen tarjonta on kasvanut.
- Kalasavustus on meidän ykkösjuttu. Savustettu kala, kylmäsavulohi ja graavilohi ovat meidän kolme eniten menevää kalaa. Sitten meillä on kahvila, josta ostetaan paljon kalapainotteisia tuotteita. Meillä on myös Pitopirtti ja savusauna, joita vuokrataan ympäri vuoden asiakkaille omia juhlia varten. Neljäntenä on meidän paja, josta saa pajatuotteita. Nämä neljä muodostavat meidän liiketoiminnan kokonaisuuden, jotta läpi vuoden on puuhasteltavaa.
Vuosien työ on tuottanut tulosta ja asiakkaita riittää varsinkin kesäisin. Kesä-heinäkuussa Lohelassa käy päivittäin 900–1000 asiakasta ja jonot ovat ulos asti. Lohelan tärkein kohderyhmä on kotimaiset matkailijat ja lapsiperheet, joka näkyy myös tuotevalikoimassa.
- Meillähän ei myydä alkoholia eikä savukkeita. Se on ihan tietoinen valinta, Jari kertoo.
Ruokolahti on yrittäjälle hyvä paikka
Jari pitää Ruokolahtea hyvänä paikkana yrittää. Lohelalla ei ikinä ole ollut ongelmia kunnan kanssa ja paikallinen yrittäjäjärjestö on aktiivinen. Jari on itsekin ollut mukana Ruokolahden Yrittäjien hallituksessa kymmenen vuotta.
- Ruokolahti on ehkä pieni kunta, mutta meidän sijainti 6-tien varrella, liikennevirtojen äärellä on todella tärkeää.
KEHYn palveluita Lohelassa on käytetty aikanaan, kun Jarin ja Petrin isä halusi perustaa pajan muun toiminnan lisäksi. Tähän haettiin silloin avustuksia, joiden hakemiseen saatiin tukea KEHYltä.
- Saatiin apua siihen paperisotaan ja heidän avullaan selvitettiin mistä niitä avustuksia oikein haetaan.
Lohela on vuosien myötä laajentunut ja muuttanut muotoaan. Jarin mukaan tilanne on nyt hyvä, eikä uusia laajennuksia ainakaan ole hetkeen tiedossa.
- Nyt me ollaan ihan optimikokoinen, kun aattelee myös niitä kalenterivuoden hiljaisia kuukausia. Tämä on nyt optimikoko pyörittää tällä porukalla. Työ ja vapaa-aika pysyy hyvässä symbioosissa. Jos vielä lähtisi laajentamaan, niin se olisi pois omasta vapaa-ajasta.
Tutustu Lohelan palveluihin osoitteessa lohela.net