RT-Tuote Oy

RT-Tuote Oy

Imatralla toimiva RT-Tuote Oy on vuonna 2005 Raimo ja Tarja Hovilaisen perustama perheyhtiö, joka aiemmin toimi Sukkulakadulla. Keväällä 2015 yritys siirtyi Imatran Seudun Yritystilat Oy:n vuokralaiseksi Sukkulakadulle. Lisää tuotantotilaa tarvittiin, kun yritykseen hankittiin lineaarijohteilla kulkeva viisiakselinen työstökeskus. Samassa yhteydessä yritykseen palkattiin myös ensimmäinen ulkopuolinen työntekijä.

RT-Tuote Oy valmistaa lestejä ja muotteja mm. auto- ja laivateollisuudelle sekä muulle teollisuudelle. Tuotteet eivät ole sarjatuotantoa, vaan asiakkaat tarvitsevat yleensä yksilöllisen lestin, jonka RT-Tuote valmistaa.

Raimo ja Tarja Hovilainen ovat olleet yrittäjinä eri alalla jo 80-luvulta saakka. "Lujitemuovit tulivat mukaan kuvioon 90-luvulla, kun keksimme ruveta tekemään muotteja teollisuudelle" kertoo Raimo Hovilainen. "Reilut kymmenen vuotta olemme tehneet mm. mallilaivoja ja mallilaivojen tekemisessä olemmekin ainut yritys Suomessa. Aluksi kaikki muotit tehtiin käsin mutta nykyisin vain osa muoteista tehdään enää käsin"

Uusi työstökeskus on mahdollistanut uudenlaisten lestien ja muottien jyrsimisen. "Kone pystyy jyrsimään 8000 x 4000 x 1800 mm:n kappaleita, jotka on tehty esim. muovista, puusta tai uretaanista. Metallia tämä kone ei pysty jyrsimään, vaan metallikappaleet täytyy tehdä käsin" kertoo Raimo Hovilainen.  "Vain mielikuvitus on rajana siinä, missä tällaisia muotteja voidaan käyttää teollisuuden lisäksi. Hyvä esimerkki voisi olla vaikka 8-metrinen lohi kalankasvattajalle mainokseksi tai opasteeksi."

RT-Tuote Oy:n henkilöstö on saanut muovialan koulutusta Kuopiossa sijaitsevan ammatti- ja aikuisopiston kanssa tehdyllä sopimuksella. "Tätä kautta olemme saaneet hyviä vinkkejä, verkostoja ja yhteistyötä alan toimijoiden kanssa" kertoo Raimo Hovilainen.  "Olemme  tietääksemme ainut yritys Kaakkois-Suomessa, jolla on tämän kokoluokan työstöasema, vastaavia isoja koneita löytyy vain muutama Länsi-Suomesta. Verkostojen avulla pystymme mainostamaan omaa tuotantoamme, mutta siihen tarvitaan myös muuta markkinointia. Tärkeimmät markkinointivälineet tällä hetkellä ovat suu, puhelin ja puskaradio" nauraa Hovilainen.

Tulevaisuuden suunnitelmina yrityksellä on mm. maalaamon rakentaminen ja konekannan lisääminen esim. pastakoneen hankinnalla. Pastaa käytetään jyrsittyjen lestien ja muottien pinnoitukseen, jonka jälkeen tuotteet jyrsitään, hiotaan ja tarvittaessa maalataan.